De Omnibus reed rechtdoor het parlement en raakte hierbij de linkerkant.

VSME Nederland Omnibus

Wat is er gebeurd en wat kunnen we verwachten?

Het proces is allesbehalve democratisch verlopen. Partijen zijn onder druk gezet met een ’take it of leave it’ en zo is de CSRD en CSDDD inhoudelijk niet volledig uitgewerkt en werkbaar. Er is een compromis afgedwongen en dit baart vele betrokkenen zorgen over de toekomst van duurzaamheidsrapportage en de manier van democratische besluitvorming in zijn geheel.

De ontwerper van de CSDDD en tevens rapporteur, Lara Wolters is opgestapt binnen dit proces: “Onder de huidige omstandigheden is mijn positie onhoudbaar geworden”.

Wat kunnen we verwachten?

  • De Scope voor de CSDDD zal gelden voor ondernemingen met 5000 medewerkers en 1,5 miljard euro aan omzet.
  • De scope voor de CSRD is 1000 medewerkers met een omzet van 450 miljoen euro.
  • De value chain cap zal niet beschermd worden. Dit betekent dat de VSME een basis is waarbij banken, verzekeraars, investeerders en grote ondernemingen altijd meer informatie mogen uitvragen dan wat de VSME voorschrijft. Dit is een grote verandering ten opzichte van het initiële doel om het MKB te beschermen tegen verschillende ESG-vragenlijsten.
  • Bij het gebruik van een DMA (Dubbele Materialiteit Analyse) door CSRD onderhevige ondernemingen kunnen er risico’s in de waardeketen worden ontdekt, ook hierbij moet het mogelijk zijn ondernemingen te bevragen op deze risico’s. Dit kan informatie zijn buiten de VSME.
  • Ondernemingen zijn niet verplicht alle directe ketenpartners te betrekken in de risico analyse. Hierdoor zullen minder MKB ondernemingen bevraagd worden.
  • Het aansprakelijk stellen van ondernemingen is niet meer mogelijk. Ondernemingen zijn niet aansprakelijk te stellen op gebreken in hun CSDDD beleid.
  • Ondernemingen onder de CSRD en CSDDD moeten een klimaat transitie plan maken. Het plan moet bestaan maar de implementatie en acties zijn niet verplicht.
  • Buitenlandse ondernemingen zullen zich ook moeten houden aan de wetgeving. Dit omdat er anders oneerlijke concurrentie zal ontstaan.

Hoe verder?

Er komt nog een trialoog tussen Parlement, Commissie en Raad en een plenaire stemming. De verwachting is dat het bovenstaande zonder tegenwerking door de stemming heen zal komen. Het doel is om de Omnibus begin december in werking te stellen.